DAPATAN KAJIAN (TEMU BUAL PART 1)
Dapatan Kajian ( Kaedah Temu Bual - Guru A & B)
Hasil dapatan kajian temu bual bersama beberapa orang guru tentang kaedah yang digunapakai sewaktu PdP di dalam kelas.
Kaedah
temu bual digunakan dalam kajian ini dengan menemual empat orang guru bagi
mendapatkan maklumat berkaitan kaedah-kaedah digunakan oleh guru dalam proses
mengajar di dalam bilik darjah.
Transkrip Temu
bual.
SOALAN |
INFORMEN 1: GURU A |
Soalan 1 Apakah persiapan yang dilakukan oleh cikgu dari segi bahan mengajar
sebelum memasuki kelas? |
Persiapan saya
sebelum mengajar adalah akan menyediakan Rancangan Pembelajaran Harian (RPH)
terlebih dahulu. Selepas itu, saya akan menyediakan bahan belajar,
soalan-soalan untuk pelajar dan nota.
Saya akan memberi nota dengan menggunakan bahan elektronik seperti pengajaran
melalui projektor LCD. |
Soalan 2 Adakah cikgu
membahagikan para pelajar di dalam kelas untuk membuat kerja berkumpulan? |
Betul, saya akan
membahagikan mereka dalam kumpulan yang bercampur diantara lelaki dan
perempuan. Selepas itu, saya akan memberikan tugasan soalan kepada mereka
untuk diselesaikan. |
Soalan 3 Adakah cikgu
membuat kaedah sesi interaksi dua hala bersama pelajar di dalam kelas? |
Pernah, Kaedah ini saya gunakan untuk membolehkan
saya mengetahui adakah pelajar di dalam kelas faham apa yang diajar |
Soalan 4 Apakah aktiviti
berkumpulan yang cikgu lakukan di dalam kelas bersama pelajar? |
Kebiasaannya saya
akan memberikan tajuk berkaitan soalan addmath, saya akan menyuruh pelajar
mencari jalan penyelesaian soalan itu dan membentangkan bersama para pelajar
lain. Saya akan menggunakan kertas Manjung. |
Soalan 5 Adakah
cikgu akan menyuruh para pelajar membentangkan hasil kerja berkumpulan di
dalam kelas bersama murid lain? |
Ya. Tujuan saya
menyuruh pelajar membentangkan kerana untuk berkongsi jawapan dengan pelajar
yang lain. Pelajar yang lain juga akan dapat bertukar-tukar pendapat di
antara satu sama lain sekiranya mereka tidak faham. |
Soalan 6 Bagaimanakah
untuk mewujudkan interaksi yang baik diantara guru dan pelajar di dalam
kelas? |
Bagi saya, saya
akan menjadikan pelajar saya mcm orang yang rapat dengan saya. Selain itu,
saya akan bertanya adakah mereka faham apa yang diajar oleh saya. Saya juga
akan menolong sekiranya terdapat segelintir pelajar yang lemah dalam subjek
yang diajar oleh saya. |
Soalan 7 Bagaimanakah cikgu menguruskan suasana bilik darjah? |
Pada saya untuk
menjadikan suasana bilik darjah baik itu mestilah bilik darjah tersebut
cantik dan ceria. Bilik darjah tersebut mestilah dihiasi dengan
maklumat-maklumat mata pelajaran serta nota-nota yang ringkas. |
Soalan 8 Adakah cikgu membuat soal jawab bersama pelajar selepas menyampaikan
sesi pembelajaran bersama pelajar? |
Memang saya akan
buat. Hal ini untuk membolehkan pelajar saya bertanyakan soalan yang tidak
difahami oleh mereka dan saya akan memberi penerangan kepada mereka. |
Kajian temu bual ini menerangkan penilaian analisis data berdasarkan tindak balas informen terhadap soalan soalan yang diberikan, rujukan dan pemerhatian yang telah dijalankan oleh kami. Soalan-soalan kami ialah untuk mengetahui kaedah yang digunapakai sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Berdasarkan transkrip temu bual dari informen yang pertama, guru tersebut akan memulakan proses PdP dengan menyediakan Rancangan Pengajaran Harian (RPH). Semasa proses pembelajaran bermula, guru akan memberi nota melalui paparan LCD. Guru juga akan membahagikan murid-muridnya dalam beberapa kumpulan di mana satu kumpulan akan dicampurkan lelaki dan juga perempuan. Kemudian murid-murid tersebut akan diberikan tugas untuk diselesaikan. Setelah selesai tugasan, murid akan membentangkan di hadapan murid lain. Hal ini memudahkan mereka untuk bertukar-tukar pendapat sekiranya tidak faham. Selain itu, guru juga akan berkomunikasi dengan kaedah interaksi dua hala bagi memudahkan guru mengetahui apa yang murid-murid tidak faham. Seterusnya guru tersebut berpendapat, bilik darjah haruslah ceria dan cantik dan mesti dihiasi dengan maklumat-maklumat seperti nota ringkas dilekatkan di dinding. Akhir sekali murid-murid diberikan peluang untuk bertanya kepada guru mereka soalan-soalan yang mereka tidak faham selepaps tamatnya sesi PdP.
SOALAN |
INFORMEN 2: GURU B |
Soalan 1 Apakah persiapan yang dilakukan
oleh cikgu dari segi bahan mengajar sebelum memasuki kelas? |
Saya akan membuat
RPH terlebih dahulu. Selepas itu saya akan memberi nota kepada pelajar
sebelum saya memasuki kelas. Selepas itu kami akan berbincang bersama-sama. |
Soalan 2 Adakah cikgu
membahagikan para pelajar di dalam kelas untuk membuat kerja berkumpulan? |
Saya akan
membahagikan kepada beberapa kumpulan dan akan menyuruh mereka berbincang
bersama-sama berkaitan topik yang saya berikan kepada mereka. |
Soalan 3 Adakah cikgu
membuat kaedah sesi interaksi dua hala bersama pelajar di dalam kelas? |
Kaedah ini saya selalu gunakan kerana ia dapat
membantu saya mengetahui tentang bagaimana pelajar saya dapat memahami apa
yang diajar. Saya akan bertanya soalan kepada mereka. |
Soalan 4 Apakah aktiviti
berkumpulan yang cikgu lakukan di dalam kelas bersama pelajar? |
Saya akan membuat test speaking. Selain itu,
saya akan memberi sebuah kertas besar dan berbincang. Seperti contohnya,
kesan-kesan pemanasan global kepada alam sekitar. |
Soalan 5 Adakah
cikgu akan menyuruh para pelajar membentangkan hasil kerja berkumpulan di
dalam kelas? |
Sudah semestinya.
mereka dapat berkongsi maklumat di dalam kelas bersama pelajar yang lain
serta meningkatkan keyakinan bercakap di khalayak ramai. |
Soalan 6 Bagaimanakah
untuk mewujudkan interaksi yang baik diantara guru dan pelajar di dalam
kelas? |
Selalu bertanya
khabar, sekiranya pelajar itu tidak faham dalam sesuatu topik, bantu mereka
dengan menyuruh pelajar yang pandai untuk membantu mereka. |
Soalan 7 Bagaimanakah cikgu menguruskan suasana bilik darjah? |
Kelas mestilah
bersih, kelas mestilah mempunyai kelengkapan yang cukup seperti alat
pembelajaran yang selesa kepada pelajar. |
Soalan 8 Adakah cikgu membuat soal jawab bersama pelajar selepas menyampaikan
sesi pembelajaran bersama pelajar? |
Betul, pelajar
yang tidak faham akan bertanya dan saya akan menjawab serta memberi bantuan
kepada pelajar yang tidak memahami tersebut. Saya juga akan memberi soalan
kepada mereka untuk dijawab diakhir sesi pembelajaran untuk mengetahui adakah
sesi pembelajaran yang diajar oleh saya difahami oleh pelajar. |
Comments
Post a Comment